Osteopathie

Als osteopaat ben ik opgeleid de samenhang te zien van het lichaam en de oorzaak van de klachten te behandelen. Globaal kun je  het lichaam onderverdelen in het bot- en spierstelsel, de organen en het zenuwstelsel. De samenhang wordt verzorgt door de verbindende vliezen. Deze houden het lichaam bijeen en bevatten tevens de bloedvaten, lymfe en zenuwbanen.                                                                                                               Voldoende ontspanning van deze vliezen is essentieel voor een goed functionerend lichaam en belangrijk voor het zelfgenezend vermogen  van het lichaam. Een osteopaat zorgt voor voldoende soepelheid van de verschillende weefsels en vliezen. Dit gebeurt handmatig, meestal met zachte druk, soms iets steviger maar altijd met respect voor de cliënt.

Klachten die in aanmerking komen voor behandeling:                                                                 U ziet hieronder een heel aantal klachten, maar in feite zijn het er veel meer. Dit komt omdat met osteopathie niet een ziekte behandeld wordt, maar de achterliggende oorzaken ervan. In heel veel gevallen kan osteopathie verlichting of ondersteuning geven. Vanwege zijn specifieke kennis weet een osteopaat tevens zeer goed wanneer hij uit medisch oogpunt juist niet moet behandelen en u zal adviseren naar uw huisarts te gaan.

Klachten aan het bewegingsapparaat:                                                                                        Alle vormen van rug- en nekklachten, eventueel met of uitstraling naar armen of benen. Klachten van de gewrichten, pezen en spieren. Hernia-achtige klachten, neuropathieën of andere zenuwaandoeningen. Scoliotische en houdingsafhankelijke klachten aan de wervelkolom. Onverklaarbare pijnen aan het bewegingsapparaat. Froozen shoulder. Bekkeninstabiliteit. Sportblessures in de vorm gewrichtsklachten of terugkerende spier- of peesklachten.

Klachten in buik- en borstholte:                                                                                           Pijnklachten of spanning in de buikstreek. Slechte vertering. Problemen met de ontlasting als verstopping, of diarree. Pijnklachten door zweertje aan maag of twaalfvingerige darm. Lever / gal problemen, wel of niet na een operatie. Klachten na buikoperaties als bijvoorbeeld blinde darmontsteking, spastische dikke darm. Vaak terugkerende blaas- of nierbekkenontstekingen. Pijnlijke of overmatige menstruatie. Algemene buikklachten, onverklaarbare pijnen zonder duidelijke medische oorzaak. Hartklachten als ritme stoornissen, benauwdheid en longklachten als astmatische bronchitis. Klachten als Mastopathie of ander aandoeningen betreffende de lymfeafvoer.

Andere algemene klachten:                                                                                            Hoofdpijnen, migraine klachten, sinusitis. Ziekte van Ménière, aangezichtspijnen. Chronische vermoeidheidsklachten als M.E.,  fibromyalgische klachten. Concentratieproblemen, verminderd geheugen. Problemen met de bloedsuikerspiegel.

Klachten waarvan medici zeggen: ” Daar moet u maar mee leren leven!”.

Klachten bij baby’s en kinderen:                                                                                         Moeizame bevalling waardoor de baby een slechte start heeft. Huilbaby’s, problemen met voeden (Pylorisstenose). Voorkeursligging of beweging. Motorische achterstand. Overmatig druk (ADHD gerelateerd) of teruggetrokken gedrag van kinderen, (chronische) oorpijnklachten, lui oog. Concentratie of aardingsproblemen.